بورس تاپ
لوگوی دانشگاه یدی تپه استانبول

دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه استانبول ترکیه
همین الان پذیرش بگیر!
همین الان پذیرش بگیر!

پردیس دانشگاه یدی تپه با معماری باشکوه خود در پردیسی سرسبز در قلب شهر استانبول واقع شده است. شما تجربه تحصیل در دانشگاهی را خواهید داشت که در آن به انگلیسی تدریس می‌شود و بسیاری از اساتید آن در دانشگاه‌های معتبر آمریکایی، کانادایی و اروپای تحصیل کرده‌اند. به این ترتیب در میان انبوه دانشجویانی قرار خواهید گرفت که برای تجربه زندگی در عرصه بین‌المللی آمده‌اند. موقعیت این دانشگاه به گونه‌ای است شما هم از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لذت خواهید برد و هم از تفریحات این شهر بهره‌مند خواهید شد. در ادامه به معرفی یدی تپه ترکیه خواهیم پرداخت.

هر آنچه خواهیم گفت:

معرفی تاریخچه دانشگاه یدی تپه ترکیه

تاریخچه دانشگاه یدی تپه ترکیه

دانشگاه یدی تپه در سال ۱۹۹۶ توسط بنیاد آموزش و فرهنگ استانبول (ISTEK) تأسیس شد. این دانشگاه با توسعه علوم و آموزش‌های معاصر بر اساس اصول آتاتورک، خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد. هدف دانشگاه یدی تپه استانبول آموزش دانشجویان با مهارت‌های فنی مورد نیاز دنیای مدرن و تشویق آن‌ها به آگاهی از پیشرفت‌های فنی و فرهنگ جهانی است.

دانشگاه یدی تپه فعالیت‌های آکادمیک خود را در ۱۳ دانشکده، ۲ مدرسه عالی و ۱ مدرسه عالی حرفه‌ای و در مجموع بیش از ۶۹ برنامه کارشناسی و ۴ برنامه کاردانی ارائه می‌‌دهد. همچنین ۵ مؤسسه تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ۹۱ برنامه کارشناسی ارشد و ۴۴ برنامه دکتری را در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می‌دهد. از نکات قابل توجه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی، زبان آموزشی انگلیسی آن است. با توجه به همکاری‌های دانشگاه یدی تپه با ایران، این دانشگاه در فهرست دانشگاه‌ های مورد تأیید وزارت علوم قرار دارد و مدرک آن  مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران است و معتبر محسوب می‌شود. همچنین این دانشگاه در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس شرکت دارد که از طریق آن دانشجویان فرصت تحصیل به مدت ۱ ترم تا ۱ سال تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های اروپا را به دست خواهند آورد.

آدرس دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه در شهرک ییرمی آلتی در آتاشهیر مرکز استانبول واقع شده است که تنها ۸ کیلومتر با دانشگاه مارمارا فاصله دارد. از نظر رفت و آمد مسیری بسیار آسان و در دسترسی دارد. این دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۲۵ هزار متر مربع در دامنه کوه کایش، در سمت آناتولی استانبول واقع شده است.

آدرس دقیق دانشگاه: استانبول، آتاشهیر ۳۴۷۵۵، محله اینونو، خیابان کایشداغی

رتبه و رنکینگ دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه در ارزیابی‌های سایت گرین متریک در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رتبه اول را در بین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کسب کرد. گرین متریک یک پلتفرم بین‌المللی در زمینه پایداری و آگاهی زیست محیطی است و سبزترین دانشگاه‌های جهان را تعیین می‌کند. در ادامه به رتبه دانشگاه یدی تپه می‌پردازیم که بدین منظور از دو مرجع رنکینگ معتبر استفاده کرده‌ایم. اگر قصد مقایسه یدی تپه را با دانشگاهی همتراز آن دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به مقاله دانشگاه باشکنت مراجعه فرمایید و از شرایط پذیرش این مؤسسه آموزش عالی اطلاع کسب کنید. در جدول زیر رتبه جهانی و ملی یدی تپه ترکیه آمده است:

سطح رتبه بندی رتبه مرجع رتبه بندی
در ترکیه ۲۶ Edurank
بین‌المللی ۱۵۰۱+ Timeshighereducation

در خصوص رشته‌های برتر دانشگاه یدی تپه نیز جدول زیر را تنظیم کرده‌ایم که در آن می‌توانید رتبه بهترین رشته‌های این دانشگاه را براساس سایت Edurank ببینید:

نام رشته رتبه در ترکیه رتبه در آسیا بین‌المللی
پزشکی ۴۵ ۱۴۱۰
دندانپزشکی ۱۱ ۷۷ ۳۴۶

شرایط پذیرش دانشگاه یدی تپه استانبول

دانشگاه یدی تپه به صورت بدون آزمون و تنها با مدرک دیپلم دانشجو می‌پذیرد. اگر داوطلبی حداقل معدل خواسته شده را نداشته باشد، می‌تواند در آزمون یوس شرکت کند و مدرک نتیجه این آزمون را به دانشگاه ارائه دهد. شرایط پذیرش دانشگاه یدی تپه در مقاطع کاردانی و کارشناسی به شرح زیر است:

  • مدرک دیپلم
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • شرکت در آزمون یوس و یا آزمون‌های معادل بین‌المللی (در صورت نیاز)

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه یدی تپه

در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشگاه یدی تپه بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد. شرایطی که برای پذیرش در این مقطع باید برآورده کنید به شرح زیر است:

  • داشتن مقطع کارشناسی
  • داشتن مهارت زبان

شرایط پذیرش دکتری دانشگاه یدی تپه

در مقطع دکتری هم مانند سایر مقاطع دانشگاه یدی تپه استانبول، داوطلبان می‌توانند بدون آزمون اقدام به اخذ پذیرش کنند. شرایط پذیرش دکتری یدی تپه در پایین لیست شده است:

  • مدرک کارشناسی ارشد
  • داشتن مهارت زبان ترکی با سطح C1
  • داشتن مدرک مهارت زبان خارجی

بیشتر بخوانید
بیشتر بخوانید

یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه ساکاریا است که در مقاله مربوط به آن، شرایط پذیرش آن را معرفی کرده‌ایم.

مدارک ثبت نام دانشگاه یدی تپه

فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه یدی تپه

مدارکی که شما برای ثبت نام در دانشگاه یدی تپه نیاز دارید شامل مواردی است که به طور کامل در ادامه ذکر می‌کنیم؛

  • اصل دیپلم دبیرستان یا گواهی معادل و ترجمه ترکی آن که به تأیید دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان خارجی ترکیه در کشور مبدأ رسیده باشد.
  • اصل کارنامه ریزنمرات و ترجمه ترکی آن که به تأیید دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان خارجی ترکیه در کشور مبدأ رسیده باشد.
  • مدرک معادل سازی شده
  • ۴ قطعه عکس
  • رسید پرداخت شهریه
  • گواهی زبان انگلیسی یا ترکی (در صورت وجود)

شهریه دانشگاه یدی تپه استانبول

شهریه و هزینه‌‌های تحصیل از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های پیش‌روی دانشجویان است که در همان ابتدای اپلای خود، به محاسبه آن می‌پردازند. در اینجا لیستی از رشته‌های دانشگاه یدی تپه که تمامی این‌ها به زبان ترکی تدریس می‌شوند را به همراه شهریه هرکدام در جدولی نمایش می‌دهیم.

رشته شهریه سالانه (دلار)
پزشکی ۳۰,۰۰۰
دندانپزشکی ۳۰,۰۰۰
داروسازی ۲۰,۰۰۰
فیزیوتراپی و توان‌بخشی ۲۰,۰۰۰
روان‌شناسی ۱۹,۰۰۰
پرستاری ۲۰,۰۰۰
مهندسی مکانیک ۲۲,۰۰۰
مهندسی صنایع ۲۲,۰۰۰
مهندسی عمران ۲۲,۰۰۰
گرافیک ۲۰,۰۰۰
معماری ۲۲,۰۰۰
جامعه شناسی ۱۹,۰۰۰
اقتصاد ۱۹,۰۰۰
رادیو، تلویزیون، سینما ۱۹,۰۰۰
تئاتر ۲۰,۰۰۰

دانشگاه یدی تپه ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی خود، برنامه بورسیه‌ای در نظر نگرفته است. اگر پس از فارغ‌التحصیلی، قصد بازگشت به ایران را دارید، باید در دانشگاهی درس بخوانید که مورد تأیید ایران محسوب می‌شوند. این مقررات خصوصاً درباره رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بسیار سخت‌گیرانه‌تر است، به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم که لیست دانشگاه‌ های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران را مطالعه فرمایید و از میان آن‌ها انتخاب کنید.

دانشکده های دانشگاه یدی تپه

دانشکده پزشکی دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه در ۱۳ دانشکده، برنامه‌های آموزشی خود را ارائه می‌دهد که در پایین آن‌ها را نام می‌بریم؛

  1. دانشکده پزشکی
  2. دانشکده علوم بهداشتی
  3. دانشکده دندانپزشکی
  4. دانشکده داروسازی
  5. دانشکده علوم تجاری
  6. دانشکده مهندسی
  7. دانشگاه اقتصاد و علوم اداری
  8. دانشکده معماری
  9. دانشکده علوم پایه و ادبیات
  10. دانشکده هنرهای زیبا
  11. دانشکده ارتباطات
  12. دانشکده حقوق
  13. دانشکده تعلیم و تربیت

رشته های دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه استانبول ترکیه طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهد که در علوم پزشکی و پیراپزشکی محبوبیت زیادی دارد. در ادامه برخی از رشته‌های این دانشگاه را معرفی می‌کنیم؛

  • پزشکی
  • فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • پرستاری
  • داروسازی
  • دندانپزشکی
  • تغذیه و رژیم غذایی
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • روزنامه نگاری
  • حقوق
  • راهنمایی و مشاوره روان‌شناسی

دانشگاه یدی تپه مطابق مرجع رنکینگ دانشگاهی “edurank.org” در رشته دندانپزشکی، در رتبه ۱۱ میان مؤسسه‌های آموزش عالی ترکیه قرار گرفته که نشان‌دهنده بالا بودن سطح علمی و فناوری این دانشگاه است. به این ترتیب می‌توانید ضمن خواندن تحصیل دندانپزشکی در ترکیه و آشنایی با شرایط پذیرش و دانشگاه‌های این رشته، دانشگاه یدی تپه را در گزینه‌های خود قرار دهید.

امکانات رفاهی دانشگاه یدی تپه استانبول

خدمات دانشگاه یدی تپه استانبول

دانشگاه یدی تپه با امکانات و خدمات رفاهی گسترده خود، برای دانشجویان رفاه یک زندگی دانشجویی راه فراهم آورده است. به طور مثال این دانشگاه طیف گسترده‌ای از خدمات شاتل را ارائه می‌دهد. به غیر از خدمات شاتل، سیستم امکانات حمل‌ونقل دیگری نیز برای تردد در نظر گرفته شده است. از جمله دیگر امکانات رفاهی یدی تپه ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیر پیاده‌روی
  • کلینیک پزشکی
  • تسهیلات اجتماعی
  • حمل‌ونقل آسان
  • خوابگاه

امکانات آموزشی دانشگاه یدی تپه ترکیه

در ادامه و در این بخش به امکانات آموزشی دانشگاه یدی تپه ترکیه خواهیم پرداخت. این امکانات به شرح زیر است:

  • کتابخانه
  • آزمایشگاه‌ها
  • کارگاه‌های علمی
  • برنامه‌های تبادل دانشجویی
  • کنفرانس
  • سمپوزیوم
  • سالن مطالعه

امکانات پردیس یدی تپه

پردیس یدی تپه ترکیه در مرکز استانبول و در سمت آناتولی واقع شده است. می‌توان به راحتی از مراکزی مانند کادیکوی، اوسکودار، بستانجی، مالتپه و تاکسیم با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و مینی بوس به پردیس ۲۶ آگوست دسترسی داشت. همچنین از تمام مناطق استانبول (به جز چاتالکا، سیلیوری، شیله و سلطان بیلی) یک سرویس ترانسفر رایگان هر ساعت بین ایستگاه مترو ایچرنکوی و دانشگاه یدی تپه هر روز هفته، تردد می‌کند.

خوابگاه دانشگاه یدی تپه

امکانات اتاقهای خوابگاه دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که در محوطه مرکزی خود، دانشجویان در خوابگاه‌هایی با ظرفیت ۳۶۳۴ تخت زندگی کنند. در خوابگاه‌های دانشگاه که شامل اتاق‌های ۱ و ۲، ۳ و ۴ نفره است، حمام-توالت، یخچال کوچک، میز مخصوص، صندلی، کتابخانه با قفسه‌های شیشه‌ای، کمد لباس آینه‌ای و سایر تجهیزات ساخته شده از مواد نسوز وجود دارد.

جمع بندی

در این مقاله شرایط پذیرش، بورسیه و شهریه، مزایا و امکانات و سایر اطلاعات کاربردی دانشگاه Yeditepe را شرح داده‌ایم. این مؤسسه آموزش عالی که جزء برترین دانشگاه‌های ترکیه با رتبه ۲۶ است، بدون آزمون در تمام مقاطع دانشجو می‌پذیرد. شما می‌توانید با خواندن این صفحه درکی کلی از یدی تپه به دست آورید و آن را با سایر دانشگاه‌هایی که می‌شناسید، مقایسه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

سوالات متداول کاربران درباره دانشگاه یدی تپه

در بخش شهریه‌های این مقاله، به طور مفصل و به تفکیک رشته تحصیلی، هزینه تحصیل را گفته‌ایم. با مراجعه به آن بخش می‌توانید از این اطلاعات، مطلع شوید.

بله. دانشگاه یدی تپه مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران است. همچنین این دانشگاه در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس شرکت دارد.

بله. این دانشگاه خوابگاه‌هایی با ظرفیت مجموعاً ۳۶۰۰ نفر دارد.

دانشگاه یدی تپه در استانبول قرار دارد.

خیر. دانشگاه یدی تپه به دانشجویان خارجی خود بورسیه‌ای اهدا نمی‌کند.

پیشنهاد ما برای آگاهی بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها