بورس تاپ
لوگوی دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا ترکیه
همین الان پذیرش بگیر!
همین الان پذیرش بگیر!

دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه و جهان در زمینه علوم و مهندسی است. این دانشگاه در شهر آنکارا واقع شده و به عنوان یک مرکز تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های مختلف مهندسی، علوم پایه، مدیریت، هنر و معماری شناخته می‌شود. از ویژگی‌های ممتاز این دانشگاه می‌توان به تأثیرگذاری در پژوهش و توسعه صنعت ترکیه، محیط دوستانه برای دانشجویان بین‌المللی، و استفاده از زبان انگلیسی در برنامه‌های تحصیلی اشاره کرد.

دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا دارای شمار زیادی از دانشجویان و اساتید برجسته است و به عنوان یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در جستجوی تحصیلات تکمیلی معتبر شناخته می‌شود. قصد داریم در این مقاله به دانشگاه فنی خاورمیانه بپردازیم و به تفصیل درباره شرایط پذیرش، شهریه و امکانات آن بگوییم؛ پس تا پایان این راه همراه ما باشید.

هر آنچه خواهیم گفت:

معرفی تاریخچه دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

تاریخچه دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه  Middle East Technical University یا به اختصار (‌METU) به منظور کمک به توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه به ویژه تربیت متخصص در زمینه‌های علوم طبیعی و اجتماعی، در سال ۱۹۵۶ در شهر آنکارا تأسیس شد. این دانشگاه دولتی با داشتن سطح علمی، فرهنگی، فکری و فارغ‌التحصیلان واجد شرایط به یکی از مؤسسات ممتاز و معتبر کشور تبدیل شده است. دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا مورد تأیید آمریکا و اروپا و عضو برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس است که در این برنامه دانشجویان می‌توانند یک سال در اروپا تحصیل کنند. همچنین مدرک این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم است.

در حال حاضر دانشگاه Middle East Technical University  تعداد ۷۹۱ عضو هیئت علمی، ۲۲۵ مدرس، ۱۲۷۳ معاون پژوهشی و بیش از ۲۸ هزار دانشجو دارد. همچنین تعداد کل فارغ‌التحصیلان بیش از ۱۲۰ هزار نفر است. مأموریت این دانشگاه انجام تحقیق، ارائه آموزش و خدمت به جامعه با پرورش تفکر خلاق و انتقادی، نوآوری و رهبری، در چارچوب ارزش‌های جهانی، برای جامعه، بشریت و طبیعت است. دانشگاه METU دارای پنج دانشکده با ۴۱ برنامه کارشناسی است. در مؤسسات تحصیلات تکمیلی این دانشگاه علوم اجتماعی، انفورماتیک، ریاضیات کاربردی و علوم دریایی، ۱۰۷ برنامه کارشناسی ارشد و ۶۹ برنامه دکترا انجام می‌شود.

مؤسسه علوم دریایی، یکی از مؤسسات دانشگاه فنی خاورمیانه است که مطالعات خود را در ایچل – اردملی İçel-Erdemli انجام می‌دهد. زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی است. به وسیله مدرسه زبان‌های خارجی به دانشجویان کلاس‌های مقدماتی آموزش انگلیسی داده می‌شود. دانشگاه فنی خاورمیانه با بیش از ۱۷۰۰ دانشجوی خارجی، از نظر عمق و ارتباطات بین‌المللی در آموزش و پژوهش و همکاری‌های گسترده در این زمینه، در خط مقدم دانشگاه ‌های ترکیه قرار دارد. بنا به درخواست این دانشگاه تمام برنامه‌های کارشناسی در دانشکده مهندسی توسط هیئت اعتباربخشی مهندسی و فناوری (ABET) و مؤسسه اعتباربخشی ایالات متحده، ارزیابی و تأیید شده است.

آدرس دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه نزدیک دانشگاه‌های دیگر مطرح شهر آنکارا و نیز نزدیک به مرکز شهر واقع شده است. اطراف پردیس این دانشگاه مراکز درمانی و فرهنگی و تفریحی بسیاری وجود دارد. تمام دانشکده‌ها و بخش‌های دانشگاه در یک منطقه هستند، به جز مؤسسه علوم دریایی در ایچل – اردملی و پردیس قبرس شمالی. برای رفت‌وآمد می‌توان از اتوبوس‌های حاضر در پردیس اصلی دانشگاه و نقاط خاصی در شهر استفاده کرد.

در پردیس اصلی، شهرک‌هایی با ظرفیت ۷۰۰۰ دانشجو، بازارچه خرید، بانک، اداره پست و مکان‌هایی برای خرید غذا و نوشیدنی وجود دارد. همچنین این پردیس دارای سالن‌های ورزشی سرپوشیده، زمین تنیس، زمین فوتبال، مسیرهای دویدن، استخر سرپوشیده با استانداردهای المپیک، استخر روباز و… برای انجام فعالیت‌های مختلف ورزشی در دسترس است. در خارج از محوطه دانشگاه و در فاصله ۳۰ کیلومتری، تأسیسات ورزشی الماداغ و بورسا اولوداغ است و نیز امکاناتی برای کوهنوردی در تابستان و اسکی در زمستان وجود دارد.

آدرس دقیق دانشگاه: آنکارا، چانکایا، بلوار دوملوپینار، پلاک ۱، دانشکده‌های دانشگاه فنی خاورمیانه

رتبه و رنکینگ دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از دانشگاه‌های برتر با رتبه بالا و هم‌تراز با دانشگاه فنی استانبول است. برای اطلاع بیشتر شما به منابعی همچون edurank مراجعه کرده و در جدول زیر رتبه آن را اعلام کرده‌ایم:

مقیاس رتبه بندیرتبهمنبع
رتبه در ترکیه۴edurank
رتبه بین المللی۳۳۶QS
رتبه در آسیا۹۶edurank
رتبه در بین ۱۶ دانشگاه شهر آنکارا۳edurank

دانشگاه فنی خاورمیانه رشته‌های متنوعی را ارائه می‌کند که رتبه‌های بالایی در جهان و کشور ترکیه دارند. این رشته‌ها شامل مهندسی، فیزیک، شیمی، علوم محیطی، زیست شناسی، کامپیوتر، ریاضیات و روانشناسی هستند که با استناد به edurank رشته‌های فیزیک، کامپیوتر و ریاضیات رتبه اول را در ترکیه دارند. رتبه‌های بقیه رشته‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نام رشتهرتبه در ترکیهرتبه در جهان
مهندسی۲۴۲۲
فیزیک۱۴۳۹
شیمی۲۵۸۰
علوم محیطی۲۴۸۰
زیست شناسی۷۷۷۲
کامپیوتر۱۵۲۷
ریاضیات۱۴۴۴
روانشناسی۸۷۴۰

شرایط پذیرش دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

در دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا ترکیه از مقطع کاردانی تا دکتری تحصیل می‌کنند. برای پذیرش در این دانشگاه متقاضیان باید دیپلم با حداقل معدل ۱۸ از ۲۰ داشته باشند و در آزمون SAT شرکت کرده، برای ورود به دانشکده فنی و مهندسی، معماری، هنر و علوم حداقل نمره کل ۱۲۰۰ از ۱۶۰۰ و حداقل نمره ریاضی ۶۸۰ از ۸۰۰ را کسب کنند. آزمون‌های دیگری که دانشگاه آن‌ها را تأیید می‌کندACT ، IB و  ABITUR است. علی‌رغم اینکه در دانشگاه فنی خاورمیانه دروس به انگلیسی تدریس می‌شوند، ارائه مدرک زبان در هنگام درخواست مجوز الزامی نیست.

دانشجویانی که گواهی قبولی یکی آزمون‌های تافل، آیلتس یا PTE ACADEMIC را دارند می‌توانند این مدرک را به بخش “اسناد تکمیلی” درخواستشان اضافه کنند. داوطلبانی که نمره حد نصاب در این آزمون‌ها را ندارند، باید در آزمون مهارت انگلیسی دانشگاه فنی خاورمیانه شرکت کنند. اشخاصی که از این آزمون نیز نتیجه رضایت‌بخشی نگیرند، ضروری است به مدت یک سال در کلاس مقدماتی زبان انگلیسی شرکت کنند. اگر دانشجویان در حین ثبت نام گواهی قبولی آزمون انگلیسی معتبر TOEFL، IELTS، PTE ACADEMIC یا ODTÜ İYS را تحویل دهند، از کلاس مقدماتی انگلیسی معاف شده و می‌توانند مستقیماً دوره‌های دپارتمان را شروع کنند.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه فنی خاورمیانه

طول دوره‌های کارشناسی ارشد دو سال است و پس از اتمام، به دانشجویان این دوره مدرک اعطا می‌گردد. در برخی از دپارتمان‌ها، برنامه کارشناسی ارشد بدون پایان نامه ارائه می‌شود. برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد داشتن مدرک کارشناسی الزامی است. مدارک دیگری که برای درخواست پذیرش در کارشناسی ارشد فنی خاورمیانه ترکیه مورد نیاز است را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • گواهی مهارت زبان انگلیسی
  • برگه نتیجه آزمون کارشناسی
  • ارشد
  • پرداخت هزینه درخواست
  • توصیه نامه
  • ریز نمرات
  • انگیزه نامه

دانشجویان خارجی که دانشگاه خود را در خارج از ترکیه به پایان رسانده‌اند باید از شورای عالی آموزش و پرورش ترکیه (YÖK) گواهی شناسایی و متقاضیان ترکیه‌ای که دانشگاه خود را در خارج از کشور به اتمام رسانده‌اند باید از YÖK گواهی معادل دریافت و آن را ارائه دهند. دانشجویان دارای تابعیت ترکیه که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و درخواست‌هایشان پذیرفته می‌شود، باید از YÖK گواهی دیپلم دریافت کرده و قبل از فارغ‌التحصیلی به اداره ثبت احوال ارسال کنند.

شرایط پذیرش دکتری دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشجویان دکتری دانشگاه فنی خاورمیانه

طول دوره دکترا ۴ سال است و پس از اتمام به فارغ‌التحصیلان مدرک داده می‌شود. برای ورود به مقطع دکتری، اتمام دوره کارشناسی ارشد ضروری است. هنگام درخواست پذیرش دوره دکتری دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا ترکیه مدارکی باید ارائه شود که آن‌ها را در لیست زیر آورده‌ایم:

  • مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • رسید هزینه درخواست
  • گواهی نتیجه آزمون کارشناسی
  • ارشد
  • توصیه نامه
  • لیست نمرات
  • انگیزه نامه

دانشجویان خارجی که دانشگاه خود را در خارج از کشور ترکیه به پایان رسانده‌اند باید گواهی شناسایی که از شورای عالی آموزش و پرورش ترکیه (YÖK) دریافت ‌کرده‌اند را ارائه دهند. دانشجویان ترکیه‌ای که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند باید گواهی معادل را که از YÖK گرفته‌اند، تحویل دهند. اتباع ترکیه که در دانشگاه خارج از کشور دانشجو هستند و با درخواست‌هایشان موافقت می‌شود، باید گواهی دیپلم را که از YÖK دریافت می‌کنند، قبل از اتمام تحصیل به اداره ثبت احوال تحویل دهند.

مدارک ثبت نام دانشگاه فنی خاورمیانه

برای تحصیل در دانشگاه Middle East Technical University ضروری است که مدارک اعلام شده در زمان ثبت نام ارائه شود:

  • عکس
  • صفحه شناسایی گذرنامه (در صورت وجود)
  • اصل مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ریزنمرات دبیرستان و ترجمه به ترکی یا انگلیسی
  • برگه نتیجه آزمون پذیرش
  • کارت آبی
  • گواهی نتیجه آزمون زبان انگلیسی

شهریه دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

شهریه دانشگاه فنی خاورمیانه مانند سایر دانشگاه های آنکارا مناسب‌ است. البته در هر دانشگاه شهریه به رشته تحصیلی نیز بستگی دارد. در جدول زیر شهریه رشته‌های این دانشگاه که همگی به انگلیسی تدریس می‌شوند را آورده‌ایم:

نام رشتهشهریه (لیر)
مهندسی کامپیوتر۷۹,۶۴۸
زیست شناسی۷۹,۶۴۸
مهندسی برق و الکترونیک۷۹,۶۴۸
مهندسی صنایع۷۹,۶۴۸
فیزیک۷۹,۶۴۸
مهندسی هوافضا۷۹,۶۴۸
مهندسی عمران۷۹,۶۴۸
مهندسی شیمی۷۹,۶۴۸
مهندسی معدن۷۹,۶۴۸
مهندسی متالورژی و مواد۷۹,۶۴۸
ریاضیات۷۹,۶۴۸
مهندسی نفت و گاز طبیعی۷۹,۶۴۸
روانشناسی۵۳,۰۹۹
علوم سیاسی و مدیریت دولتی۵۳,۰۹۹
روابط بین‌الملل۵۳,۰۹۹

بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

دانشجویان بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

بورسیه دانشگاه ‌های ترکیه برای کمک به دانشجو در جهت پرداخت هزینه‌های تحصیلی ارائه می‌شوند. بورس‌‌های دانشگاه فنی خاورمیانه دو نوع هستند که در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح داده‌ایم:

  1. بورسیه‌های موفقیت: این بورسیه توسط بنیاد توسعه دانشگاه فنی خاورمیانه، بر اساس نمره کسب شده در آزمون ورودی دانشگاه داده می‌شود. این تخفیف غیر قابل استرداد است و ۱ سال دوره آمادگی زبان انگلیسی و ۴ سال کارشناسی را پوشش می‌دهند. اگر میزان نمره‌ای که دانشجویان کسب کرده‌اند با آنچه که دانشگاه تعیین کرده ‌است همسان باشد، بورس به آن‌ها تعلق می‌گیرد. بورسیه موفقیت تحصیلی در این دانشگاه در انواع زیر وجود دارد که هر یک شرایط مخصوص به خود را دارند:
    • بورسیه دستاوردهای برجسته بنیاد توسعه دانشگاه فنی خاورمیانه
    • بورسیه موفقیت بنیاد توسعه دانشگاه فنی خاورمیانه
    • بورسیه موفقیت ۱۰۰۰ نفر برتر بنیاد توسعه دانشگاه فنی خاورمیانه
  2. بورسیه‌های احتیاجات: دانشگاه فنی خاورمیانه از دانشجویانی که به دلیل مشکلات اقتصادی در ادامه تحصیل با مشکل مواجه هستند، حمایت می‌کند. فارغ‌التحصیلان، خانواده‌های دانشجویان و شرکت‌ها در صندوق کمک ایجاد شده برای این بورسیه‌ها که توسط کمیته کمک هزینه دانشگاه فنی خاورمیانه توزیع می‌شود، مشارکت می‌کنند.

دانشکده های دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه دارای ۵ دانشکده است که هرکدام در زمینه‌های مختلف رشته‌های متنوعی را پوشش می‌دهند. در زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  1. دانشکده معماری
  2. دانشکده علوم و هنر
  3. دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  4. دانشکده تعلیم و تربیت
  5. دانشکده مهندسی

رشته های دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه علوم مختلف را در قالب رشته‌های گوناگون به دانشجویان می‌آموزد. با توجه به مبحثی که به آن علاقه دارید و آینده شغلی که برنامه‌ریزی کرده‌اید، در این دانشگاه می‌توانید در رشته دلخواهتان به تحصیل بپردازید. در ادامه لیست ۱۰ رشته‌ برتر را ملاحظه می‌کنید:

  • مهندسی کامپیوتر
  • زیست شناسی
  • مهندسی محیط زیست
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • مهندسی صنایع
  • طراحی صنعتی
  • فلسفه
  • فیزیک
  • مهندسی هوافضا
  • اقتصاد

امکانات رفاهی دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

خدمات دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا

دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه امکانات مختلف را به میزان کافی به دانشجویان ارائه می‌دهد تا به نیازهای آن‌ها پاسخ داده شده و با خیالی آسوده در این مرکز آموزش عالی تحصیل کنند. در ادامه درباره امکانات این دانشگاه خواهید خواند:

  • تغذیه: در غذاخوری داخل محوطه دانشگاه تنوع غذایی با قیمت‌های مختلفی وجود دارد. کافه تریا دانشجویی وعده‌های غذایی گرم برای ناهار و شام و صبحانه در تمام روزهای هفته بین ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ سرو می‌شود.
  • سلامت: مجموعه سلامت شامل مرکز بهداشت و راهنمایی (SRM)، آزمایشگاه‌ها، واحدهای مشاوره و راهنمایی روان‌شناسی (PDRM) است. در SRM خدمات پزشکی توسط متخصصان و پزشکان عمومی در شاخه‌های مختلف و خدمات راهنمایی توسط مشاوران روان‌شناسی ارائه می‌شود.
  • حمل و نقل: ورودی اصلی دانشگاه فنی خاورمیانه که در ۷ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، در بزرگراه A1 اسکی شهیر است. علاوه بر این امکان ورود و خروج از گیت‌های A7 در جاده A4 و بیلکنت واقع در سمت یوزونجو‌ییل وجود دارد. دسترسی به پردیس دانشگاه با مترو، EGO و اتوبوس‌های عمومی خصوصی، مینی‌بوس و تاکسی امکان‌پذیر است.
  • فعالیت‌های فرهنگی و هنری: در طول سال تحصیلی، دانشجویان می‌توانند از رویدادهای هنری، نمایشگاه‌ها، رویدادهای موسیقی و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اجتماعی و دانشگاهی در محوطه دانشگاه بهره ببرند. بسیاری از این رویدادها در مرکز کنگره فرهنگی دانشگاه فنی خاورمیانه برگزار می‌شود. جشنواره سنتی بین‌المللی بهار، جایی که رویدادهای اجتماعی سال به اوج خود می‌رسند، در ماه می است.
  • امکانات ورزشی: در دانشگاه فنی خاورمیانه که امکانات ورزشی مختلفی وجود دارد، دانشجویان و کارکنان می‌توانند در بسیاری از رشته‌ها فعالیت کنند. با شروع سال تحصیلی مسابقات ورزشی در شاخه‌های مختلف برگزار می‌شود. علاوه بر این، تیم‌های زنان و مردان نماینده دانشگاه در مسابقات ورزشی بین دانشگاهی هستند. دانشجویان این امکان را دارند که با شرکت در آزمون‌های برگزار شده، هر سال در تیم‌های ورزشی مورد نظر خود فعالیت کنند.

در طول سال تحصیلی، سالن‌های ورزشی بین ساعت ۹:۰۰ الی ۲۲:۰۰ به روی دانشجویان یا تیم‌های دانشجویی باز است. زمین‌های ورزشی معمولاً در ساعات خاصی در عصرها و آخر هفته‌ها برای تیم‌های ورزشی در نظر گرفته شده و روزانه برای ورزش‌هایی مانند تنیس و فوتبال رزرو می‌شود. مرکز ورزشی روزهای شنبه از ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰، ۱۴:۳۰ الی ۲۰:۴۵ و یکشنبه‌ها از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۳۰ پذیرای دانشجویان است. در ادامه لیست امکانات ورزشی را مشاهده می‌کنید:

  • استخر باز
  • استخر سرپوشیده (المپیک)
  • ۳ واحد سالن ورزشی سرپوشیده
  • استادیوم فوتبال چمن با تریبون ۱۳۰۰۰ نفری و پیست ۶ لاین
  • ۷ واحد زمین‌های فوتبال در اندازه‌های مختلف
  • ۱۵ زمین روباز و ۲ زمین روبسته
  • زمین تنیس
  • زمین‌های بسکتبال در فضای باز
  • زمین‌های والیبال در فضای باز
  • میزهای تنیس روی میز
  • مسیرهای دو ۶ کیلومتری یالینجاک و ۲ کیلومتری چاملیک
  • زمین کریکت
  • زمین فوتبال آمریکایی
  • سالن تمرینات قدرتی
  • ورزشگاه
  • مرکز ورزشی با منطقه تناسب اندام، دوچرخه‌های کامپیوتری و تردمیل، زمین اسکواش، سالن بدنسازی، سونا، جکوزی – اتاق بخار، محل دوش شوک، کافه ویتامین
  • ۳ واحد زمین فوتبال کوچک

امکانات آموزشی دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

کتابخانه دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

دانشجویان هنگام تحصیل در دانشگاه فنی خاورمیانه از امکانات آموزشی متنوع و کاملی بهره‌مند هستند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها در جهت ارتقا علم و دانششان بکوشند. در ادامه این امکانات را نام برده و به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم:

مراکز تحقیقاتی

مراکز انجام تحقیقات ملی و بین‌المللی در دانشگاه فنی خاورمیانه به منظور یافتن راه‌حل برای مشکلات و نیازهای ترکیه و جهان بنا شدند. برخی از جدیدترین مراکز تأسیس شده عبارت‌اند از: انرژی خورشیدی، فناوری‌های انرژی بادی، مهندسی بیو مواد و بافت، اکوسیستم‌های دریایی و مراکز تحقیقاتی آب و هوا

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فنی خاورمیانه (METU MERLAB)

این دانشگاه فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا در طول تحصیل دانش نظری خود را به صورت عملی نیز تقویت کنند. این اطلاعات کاربردی که دانشجویان به آن نیاز خواهند داشت، توسط امکانات آزمایشگاهی این دانشگاه پشتیبانی می‌شود. این بخش ۲ واحد مجزا است. واحد اول مرکز آموزش و اندازه‌گیری تحقیق و توسعه که شامل ۲۰ آزمایشگاه نظیر آزمایشگاه آنالیز حرارتی، میکروسکوپ الکترونی انتقالی، پراش اشعه ایکس، طیف سنجی جرمی با وضوح بالا، آنالیز سطح، تعیین سطح منافذ و… است. واحد دوم، مرکز تحقیق و توسعه بیولوژی مولکولی و بیوتکنولوژی که بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه در رشته‌های مختلفی همچون زیست، فیزیک و شیمی و… دارد.

پارک فناوری دانشگاه فنی خاورمیانه (TEKNOKENT)

در سال ۲۰۰۰ اولین ساختمان پارک فناوری دانشگاه فنی خاورمیانه مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در سال ۲۰۰۱ قانون مناطق توسعه فناوری شماره ۴۶۹۱ که چارچوب قانونی پارک‌های تکنولوژی در ترکیه را تعریف می‌کند، اجرایی شد. با این قانون زمانی که معافیت‌ و تشویق‌های مالیاتی به شرکت‌های کارآفرین همراه با زیر ساخت‌ها و دانش آکادمیک این دانشگاه ارائه می‌شود، پارک فناوری دانشگاه فنی خاورمیانه به مرکزی مهم تبدیل شده است.

انجمن‌های دانشجویی

در این دانشگاه، ۱۰۴ انجمن دانشجویی بیش از ۱۰۰۰ رویداد علمی و هنری را در سال سازماندهی می‌کنند. دانشجویان با این فعالیت‌ها نه تنها خود را از نظر اجتماعی رشد می‌دهند و چیزهای جدیدی می‌آموزند، بلکه فرصت کسب مهارت‌های سازمانی را نیز دارند. رویدادهای سنتی مانند جشنواره بهار دانشگاه فنی خاورمیانه، جشنواره فولکلور ترکیه، جشنواره راک، روزهای رقص معاصر و جشنواره تئاتر مورد تحسین و پیگیری همه دانشجویان این دانشگاه و ساکنان آنکارا هستند.

کتابخانه

کتابخانه‌های دانشگاه فنی خاورمیانه مراکز اطلاعات و اسناد قدرتمند و غنی برای دانشجویان، محققان و جامعه هستند. کتابخانه پردیس آنکارا با هدف پاسخگویی به انواع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان با بیش از ۸۰۰ هزار منبع و کتابخانه پردیس قبرس شمالی با بیش از ۲۰۰ هزار منبع است. به لطف خدمات ارائه شده از طریق اینترنت، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند خارج از محوطه دانشگاه نیز به منابعی که در آنها عضویت دارند دسترسی داشته باشند.

خوابگاه دانشگاه فنی خاورمیانه

امکانات اتاقهای خوابگاه دانشگاه فنی خاورمیانه

در محوطه دانشگاه فنی خاورمیانه، ۱۹ خوابگاه دانشجویی وجود دارد. در خوابگاه‌های ۲،۴،۶،۸،۹ و خوابگاه دانشجویی عیسی دمیرای، مهمان‌خانه پانزدهم و مهمانسرای فایک حاضراغلو Faik Hızıroğlu دانشجویان پسر و در خوابگاه‌های ۱،۳،۵،۷ و مهمانسرای دوازدهم و شانزدهم و فائقه دمیرآیFaika Demiray دانشجویان دختر اقامت می‌کنند، در حالی که دانشجویان دختر و پسر در بلوک‌های جداگانه خوابگاه دانشجویی رفیکا آکسوی Refika Aksoy و خوابگاه نوزدهم اقامت می‌کنند.

دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فنی خاورمیانه که زیر ۳۰ سال داشته و قصد ورود دارند، باید طبق روشی که هیئت سرپرستی تعیین کرده و ریاست دانشگاه تأیید می‌کند، در مدت اعلام شده به اداره خوابگاه‌ها مراجعه کنند. در اتاق‌های خوابگاه، مبلمان اولیه مانند کمد لباس، میز کار، کتابخانه، جاکفشی و یخچال استاندارد وجود دارد. اتصال به اینترنت با سیم و بی‌سیم به مدت ۲۴ ساعت در دسترس است.

علاوه بر این، اتاق‌های مطالعه و اتاق نشیمن برای دانشجویان معماری، اتاق تلویزیون، اتاق چمدان، رخت‌شویی با تعداد کافی ماشین لباسشویی و خشک کن و اتو و در هر خوابگاه غذاخوری وجود دارد. مناطق و اتاق‌های مشترک مطابق با استانداردهای مشخص شده در برنامه نظافت و با مواد شیمیایی مناسب تمیز شده و ملافه استفاده شده توسط دانش‌آموزان هر ۲ هفته یکبار تعویض می‌شود. همچنین یک سیستم دوربین در ورودی‌ها برای امنیت در ساختمان‌های خوابگاهی وجود دارد.

جمع بندی

در این مقاله یکی از دانشگاه‌های برتر ترکیه را بررسی کردیم. دانشگاه فنی خاورمیانه با رتبه عالی و امکانات به روز و زیاد، مورد تقاضای بسیاری از متقاضیان تحصیل در ترکیه است. در مقاله درباره پذیرش، مدارک مورد نیاز ثبت نام، رتبه رشته‌ها، امکانات آموزشی، رفاهی، خوابگاه‌ها و… گفتیم. با توجه به تنوع رشته‌ها در تمام زمینه‌های علمی، اگر علاقه‌مند به تحصیل در این مرکز علمی هستید، حتماً با مشاوران ما در آرتان بورس تاپ تماس بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

سوالات متداول

شهریه دانشگاه فنی خاورمیانه با توجه به دولتی بودن آن، مقرون به صرفه است. البته میزان آن به نوع رشته بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر جدولی که در بخش شهریه‌ها آورده‌ایم را ببینید.

بله مدرک دانشگاه فنی خاورمیانه مورد تأیید وزارت علوم است.

بله این دانشگاه خوابگاه دخترانه، پسرانه و خوابگاه مختلط دارد. خوابگاه‌ها در محوطه دانشگاه قرار دارند.

دانشگاه فنی خاورمیانه در پایتخت ترکیه، شهر آنکارا واقع شده است. این دانشگاه نزدیک به مرکز شهر قرار دارد.  

بله با توجه به شرایط اعلام شده از طرف دانشگاه، دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌ موفقیت یا بورس احتیاجات استفاده کنند.

پیشنهاد ما برای آگاهی بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
guest
۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها